Jako o módní ikoně se v posledních letech mluví o kdekom. Jestli ale někdo tento ledabyle používaný pojem beze zbytku naplňoval, byl to Karl Lagerfeld: jeho neměnný vzhled, pro nějž byly příznačné do copu stažené šedivé vlasy, bílá naškrobená košile a černý oblek, vzbuzoval u mnohých dojem neotřesitelné autority. Kdokoli, kdo se alespoň letmo zajímá o módní nebo obecně společenské dění, neměl šanci se Karlu Lagerfeldovi vyhnout.

Excentrický návrhář módních domů Fendi a Chanel ale zasahoval i do dalších oborů, například do reklamní fotografie, točil ale také krátké filmy, například mikrodrama Once and Forever (2015) o Coco Chanel. Ve spolupráci se Zahou Hadid navrhl roku 2008 futuristický mobilní pavilon, který s výstavou věnovanou jeho nejznámějším kreacím putoval po jihovýchodní Asii. Svůj styl vtiskl například interiérům hotelu Crillon v centru Paříže. Jeho tvář ale prodávala i plechovky od Coca-Coly nebo klíčenky z norkové kožešiny. "Jsem karikatura sebe samého a jsem za to rád," říkával.

Přestože se Lagerfeldovi přezdívalo bůh módy, nikdy si nevybudoval silný osobitý rukopis a otevřeně se přiznával k tomu, že jeho práce na oděvech končí skicou. Nestříhal a nešil, a přitom vešel do dějin jako jedna z hlavních postav haute couture druhé poloviny 20. století. Nákladné róby a vyšívané kožešinové kabáty totiž uměl svým zákazníkům prodat stejně obratně jako kožené motorkářské bundy nebo bílá trička. Řemeslným umem ani originalitou tvorby se nikdy nevyrovnal svým vrstevníkům, jako byli Yves Saint Laurent nebo Pierre Cardin, zato dal vzniknout novému typu návrháře, který je spíš celebritou než krejčím.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte o Lagerfeldově obchodnickém nadání ale také o jeho stinných stránkách.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se