Málokdo dnes ví, že na řadě výrobků se ještě po vzniku Československa objevoval nápis Made in Austria. Firmy se obávaly, že název nového státu nikomu ve světě nic neřekne. A tak si značka Made in Czechoslovakia na svou slávu musela chvíli počkat. Její příběh nyní vypráví stejnojmenný projekt Národního technického muzea, který připomíná posledních 100 let techniky a průmyslu na našem území.

"Chceme lidem přiblížit, jaké výrobky produkovaly československé firmy po roce 1918 a jaké produkty používali v domácnosti naši předkové, čím cestovali i jak komunikovali," popisuje Hynek Stříteský z Národního technického muzea, který působí jako ředitel Muzea elektrotechniky a médií.

Veterány zopakují slavný závod

Součástí projektu Made in Czechoslovakia je řada akcí, jež se uskuteční v průběhu celého roku. Ve dnech 14. až 16. června například vyjedou historické automobily na trasu legendárního závodu 1000 mil československých, který se konal v letech 1933 až 1935.

Hlavní exponát

Osobní automobil Tatra 80 s karoserií landaulet byl v létě 1935 dodán pro potřeby prvního prezidenta Československé republiky Tomáše Garrigua Masaryka. Tento vůz, spolu s dalšími unikátními exponáty, uvidíte od 18. října v Národním technickém muzeu v rámci projektu Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět.Návštěvníkům představí technický a průmyslový vývoj samostatného československého státu celou dobu jeho existence, tedy od roku 1918 do roku 1992.

"Šlo o rychlostní závod automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase z Prahy do Bratislavy a zpět. Účastníci jeli celou cestu dvakrát bez přerušení. Celkem tedy zvládli téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku," vypráví Petr Kožíšek, kurátor automobilové sbírky v Národním technickém muzeu, jež jízdu historických automobilů pořádá ve spolupráci s Veteran Car Clubem Praha.

Jezdci, kteří se zúčastní červnové výpravy, to budou mít o poznání jednodušší. Cestu do Bratislavy a zpět absolvují pouze jednou. Start se odehraje v pražské Opletalově ulici před budovou Autoklubu České republiky a cíl je na Letné u Národního technického muzea. Při této příležitosti také pořadatelé akce vydají publikaci přibližující nejen historii závodu samotného a jeho účastníky, ale také významné společenské souvislosti.

Koncem června zase vyrazí na jízdu po Česku a Slovensku Prezidentský vlak. Souprava vozů, které na československých železnicích jezdily před druhou světovou válkou i po ní, vyjede 28. června.

"Vlak povede parní lokomotiva 464.202, přezdívaná Rosnička kvůli svému světle zelenému nátěru. Potáhne mimo jiné i salonní vozy Tomáše Garrigua Masaryka a Františka Ferdinanda d'Este," přibližuje Hynek Stříteský. Souprava zavítá do Prahy, Brna, Olomouce, Zlína, Pardubic, Plzně a několika dalších českých i slovenských měst. Svou jízdu vlak ukončí slavnostní prezentací na pražském Masarykově nádraží od 28. srpna do 3. září.

Výstava ukáže i slepé cesty

Celý projekt Made in Czechoslovakia vyvrcholí stejnojmennou výstavou v Národním technickém muzeu, jejíž slavnostní otevření se odehraje 18. října, na výročí Washingtonské deklarace a prohlášení československé samostatnosti.

"Rádi bychom představili unikátní výrobky, které se prosadily nejen v Československu, ale i v zahraničí. Prostřednictvím vybraných exponátů chceme vyprávět příběhy významných československých firem i předních osobností techniky a průmyslu," popisuje Stříteský.

Návštěvníci uvidí například prototyp slavného polarografu Jaroslava Heyrovského, jediného československého držitele Nobelovy ceny za chemii, kterou získal v roce 1959 právě za objev a rozpracování analytické polarografické metody.

Mezi zajímavé exponáty patří také Kaplanova turbína, Jawa "kývačka" v řezu, originální tovární modely letadel Aero nebo tramvaje T3, ale i počiny našeho těžkého nebo textilního strojírenství. Chybět nebudou původní československé patenty světového významu, například tlakový licí stroj. Výstavu tvoří ale i výrobky běžně používané v domácnosti jako například remoska, automatická pračka Romo, fotoaparát Flexareta nebo první československý barevný televizor Tesla Color.

"Nechceme ukazovat jen úspěchy našeho průmyslu, ale také slepé cesty vývoje. Hodláme tedy vystavit i produkty, které technicky zaostávaly, ale přesto se vyráběly a mnohdy se staly každodenní součástí života," líčí Stříteský. Naprostou většinu exponátů přitom tvoří originální předměty ze sbírek Národního technického muzea. Chybět nebudou ani dobové fotografie, modely nebo filmové projekce.

Vzorkové veletrhy a konference

Součástí projektu Made in Czechoslovakia budou i Pražské vzorkové veletrhy, jež od 19. října 2018 do 30. června 2019 představí v Národním technickém muzeu vybrané české firmy současnosti. Jde o připomínku veletrhu, který se konal na pražském Výstavišti v letech 1920 až 1951. Sloužil především k velkoobchodnímu jednání a uzavírání rozsáhlých obchodů podle vzorků, ale zpočátku se ho mohli zúčastnit i maloobchodníci.

V listopadu se zase uskuteční mezinárodní vědecká konference, kterou Národní technické muzeum pořádá ve spolupráci s Ústavem hospodářských a sociálních dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Ta se zaměří na invence v československém zahraničním obchodě a průmyslu v letech 1918 až 1992. Celý projekt Made in Czechoslovakia zakončí slavnostní koncert na konci listopadu.